Motionscykler til seniorer

Et aktivt liv er et sundt liv

Motionscykler til ældre

Uanset hvor gammel man er, er motion vigtigt. Motion holder både vores kroppe og vores sind i form og når man kommer op i årene kan motion være med til at holde kroppen frisk og rørig. Det anbefales at ældre over 65, motionerer mindst 30 min. om dagen. Det behøver ikke at være på en gang, man kan også dele motionen op over flere omgange, og mange forskellige former for fysisk aktivitet kan regnes med ind under motion. Slår du f.eks. græsset eller svinger støvsugere, kan den tid man bruger modregnes i motions-regnskabet.

Når man ældes ændrer kroppen sig, muskelmassen svinder lidt ind og knoglerne mister noget af sin styrke. Mange ældre oplever også at deres balance bliver ringere og de har nemmere ved at falde. Ved at dyrke regelmæssig motion kan man mindske mange af disse symptomer. Man kan styrke balancen ved at gå på en balancebom, lave øvelser på en balancebold eller dyrke yoga.

Muskelmassen kan styrkes ved at lave gymnastikøvelser, armstrækninger, maveøvelser eller styrketræning.

Kredsløbet kan styrkes ved at cykle, hurtig gang, løb osv.

Man må gerne presse sig selv, selv om man er oppe i årene. Man skal selvfølgelig være opmærksom på kroppens signaler og holde pauser når man har behov for det.

Motion i hjemmet

Hvis du har svært ved at få dyrket nok motion kan det være en god idé, enten at melde sig ind i et træningscenter, hvor der er mulighed for at prøve forskellige former for kredsløbstræning. Har man ikke lyst eller mulighed for at træne i et center er der også den mulighed at man investerer i træningsudstyr til hjemmet. I denne artikel har vi valgt at fokuserer på brug af motionscykel til dig som ældre. Mange ældre foretrækker motionscyklen frem for andre træningsformer, selvom om det kan være lige så effektivt at løbe på løbebånd eller træne på en crosstrainer.

Motionscyklen fås i 2 forskellige varianter: Den klassiske hvor man sidder på et sæde som en normal cykel. Og så siddecyklen som er en anden type, hvor man sidder som i et sæde og cykler fremad med benene.

Begge typer egner sig godt til seniorer, men siddecyklen har den fordel at den er mere komfortabel at sidde i. Det kan virke simpelt, men en cykel som ikke er behagelig at bruge, bruger man ikke. Hvis man får ondt i bagdelen af at sidde på en motionscykel, så holder den første motivation til at få trænet ikke længe og det er derfor meget vigtigt, at komforten er i top. Hvis man ikke har mulighed for at prøve cyklen inden køb, er det derfor endnu en god grund til at vælge en siddecykel, hvor sædet er bredt.

Siddecyklen har også den fordel at man ikke mister balancen, da man sidder ned og cykler fremad med benene.

Anmeldelse af Abilica Stream RB X - Motionscykle til ældre

Abilica Stream RB X er en stabil siddecykel som er nem at komme af og på. Man sidder godt på det brede sæde og cyklen kan indstilles i mange niveauer, så den passer nøjagtigt til brugeren. Både sæde og ryglæn kan indstilles til brugeren, så der opnås en behagelig stilling til træningen. På displayet kan man følge med i distance, højdemeter, kalorieforbrug og der er også mulighed for at måle puls i håndtagene eller på et pulsbælte (som dog skal tilkøbes).

Cyklen kan man placere foran tvet, så træningen går hurtigere eller man kan tilslutte sin smartphone. Man kan også sætte sin bog foran displayet og nå at få læst lidt imens man træner.

På pedalerne er der remme, som sørger for at foden sidder godt fast og ikke glider.

Da træning med en siddecykel er meget skånsom anbefales det også til mennesker som skal genoptrænes eller til meget overvægtige mennesker, da der ikke sker nogen belastning af kroppen under træningen.

Læs mere og køb Abilica Stream RB X her Abilica.dk

Når man bruger en motionscykel kan man træne ben muskulaturen uden at man belaster leddene eller knæene.

Det er vigtigt at man starter langsomt ud, hvis man ikke har dyrket konditionstræning i længere tid. Cyklen kan nemt programmeres så man starter stille ud og langsomt øger belastningen og slutter af med at komme ned i gear igen. Efter noget tid kan man øge belastningen yderligere, indtil man er tilfreds med træningsforløbet.

Man skal regne med at få ømme muskler i starten og det godt at lade musklerne hvile hver anden dag, så de får mulighed for at restituere.

Du kan læse om flere forskellige motionscykler her.